söndag 24 maj 2026

Chokladprovning

Idag har vi julklappsutdelning. Vi fick en chokladprovning tillsammans med Maria, Amanda och Matilda i julklapp. Idag är det dags, men först samlas vi på Söder för en eftermiddagsfika på Svedjan.

Härliga bullar och toscabitar slank när när vi satt mitt i trafikbrus och folkliv i hörnet av Hornsgatan och Ringvägen.

Marias capuccino flrgylld med ett hjärta i mjölkskummet.

De två små barnbarnen, numera unga damer. Oj vad tiden går.
 
En liten promenad till Timmermansgatan, sen var vi framme hos Tobagococoa. Här har vi den entusiastiske ägaren till butiken sedan 23 år, Duane, som har sitt ursprung på Tobago där han numera också har sin chokladodling. Vi fick en mycket intressant information om hur kakaobönan förädlas till choklad i alla dess former. Sen blev det provsmakning.

Intresserade åhörare.

Två glada damer.

Förväntsfulla inför den kommande provningen.

Kul att lära sig massa nytt, sen ska man visst komma ihåg det också.

Torkade kakaobönor, inte speciellt goda. Och choklad smakade de definitivt inte. Det vita i skålen är kakaosmöret.

Här har vi de små fröna. Inneslutna i sitt tjocka skal. Det yttersta vita lagret på fröna innehåller mest smör och smakar som mango och persika. När man tuggar på hela fröet blir man lätt besviken, beskt och surt, och ingen chokladsmak.

Smasken uppskattas inte, som synes.

Något mer neutral reaktion, men inte springer man benen av sig för att äta kakaobönor.

Sen blev det avsmakning sv de färdiga produkterna. Vissa var riktigt goda, vi fastnade främst för en lite ljusare choklad med en gnutta havssalt, en knallröd variant med kokos och rödbeta och slutligen en god tryffel. De rejält kakaostinna kändes som sandpapper i munnen.

Tack för en jättetrevlig och intressant eftermiddag, nu drar vi hemåt.

Alla nöjda med dagens upplevelse.

Och hemkomna tornade ett av de gigantiska skenande skithusen upp sig. De blir större och större för varje år. Snart ryms de inte i sundet.

Vilken fantastisk tid. Blomningen i trädgården är överdådig. Den kan knappast bli vackrare!

Inga kommentarer: