onsdag 29 april 2026

Äntligen, en lugn och solig aprilmorgon!

Strålande morgon, ser ut som avslutningen på april blir mer vårlik än resten av månaden.

Nu jobbar naturen hårt. Snart slår både björk och syren ut sina löv.

Det ser varmare ur än vad det är. Fortfarande svala, eller kanske mer korrekt, kalla vindar.
 
Trots kyla och blåst kämpar blommorna på.

Påskliljorna blommar fint.

Snart dags för årets första gräsklippning.

Vi vågar oss nog på en liten sillunch utomhus.

Och slutligen, nu har tomaterna gått in i nästa fas. En planta per kruka och dessutom mer utrymme och ny jord. Det här är en hel vetenskap, undrar om vi får rejäl lön för allt arbete.

måndag 27 april 2026

Slutspelat

 Vi rör oss mellan ytterligheterna. Nyss var vi i Hälsingland, mitt inne i djupa skogen i en gammal timmerstuga på en fäbodvall där alla nutida bekvämligheter saknades, sen mellanlandade vi hemma där både el, värme och rinnande vatten flödade, och nu sitter vi bekvämt tillbakalutade mitt i den stora staden där all service finns i överflöd och väljer mat och dryck från menyn, som tillagas och serveras helt utan vår medverkan. Bara med den lilla skillnaden att här kostar allt pengar. 
Nu är vår lilla eftermiddagsmåltid tillredd och serverad. Ser delikat ut.

Sen blev det kultur på Scalateatern. Slutspelat med Krister Henriksson och Marie Göransson.

Snart börjar föreställningen.

Publiken består nästan uteslutande av de som uppnått aktningsvärda åldrar. Måhända föreställningens starttid kl 18.00 kan ha påverkat publiksammansättningen en aning.

Sen vidtog 90 minuters briljant skådespeleri. Vi njöt, skarattade och fick oss ett antal kloka tankar till livs.

Den raske ynglingen på scenen kompletterade de gamla giganterna med ungdomlig fräschör och så kallat moderna vinklingar. Det blev en perfekt trio, och Henrik Schyfferts manus och regi var nästan ett praktverk.

Och sen var det slut. Fantastisk måndagskväll!

Vedförrådet får påfyllning

Vedtransporten gick utan problem, trots snö och regn. Här hemma blåser det friskt så den lilla fukt som kom försvinner säkert med blåsten. Nu börjar tömningen av vagnen och stapling i vedförrådet.

 
Nu börjar staplingen, första klamparna på plats. Vi hoppas att utrymmet räcker.

Det går så sakta framåt.

Fortfarande är flaket rätt välfyllt.

Inomhus växer stapeln.

Här går det undan!

Sista kärran! Efter tio kärror var vagnen tom och de två kubikmetrarna får ny plats inför vintern.

Färdigt! Två timmars intensivt arbete. Det gick fortare än vad vi kunde ana. Nu blir det lite vila innan lunchen.

Dagens läckerheter kanske inte förtjänar någon egen bild. Men tillagningen var enkel och vi blev mätta. Precis det som krävdes.

onsdag 22 april 2026

En aprilvecka i Hälsingland

Inför den här resan skulle vi inte ha så mycket med oss. Men det lyckades vi ändra på. Vi lånade Måns släp och fyllde hela vagnen med sängar, verktyg, målarfärg, mat och ej att förglömma öl!

I bagageutrymmet var det också packat. Mat för en vecka, diverse prylar och plantor av tomater och luktärtor.

Dags för lunchpaus. Idag har vi övergett mackorna till förmån för tortillas med en fyllning av kyckling i curryröra. Riktigt gott, men själva tillredningen passar kanske inte att göra i framsätet på en bil.

Axmarbrygga ligger stilla och lugn denna vackra vårdag. Några enstaka husbilar har letat sig hit, annars är det tomt.

Framme på Överbovallen, fortfarande lite spridda snöhögar. Stormen Johannes har ställt till stor förödelse. Massor av omkullblåsta träd. Vägen hit upp var tidigare helt blockerad, men nu tar vi oss fram.

Svalt i huset, så det gäller att sätta fyr i kaminen.

Värmen börjar sprida sig i huset, men ute är det svalt. Temperaturen börjar krypa ner under nollan.

Ny dag, strålande väder. Vi trotsar kylan och dukar upp för sillunch utomhus.

Släpet tömt, och lastat på nytt. Nu ska vi till Ulvberget för att tömna ännu ett lass skräp från ladan.

Sen blev det stopp på Byggmax. Virke för bygget i ladan införskaffas.

Dags att lasta av. Långa tunga brädor.

Fortfarande har vi ork. Men efter arbete behöver vi välförtjänt vila.

Sista plankorna bärs in.

Undrar om detta räcker. Imorgon drar vi igång.

Vacker nymåne.

Nästan lite idylliskt när vi går ut på kvällens kissrunda.

Perfekt med en riktig kapsåg. Om man saknar el är det trevligt med hjälpsamma grannar som lånar ut ett smidigt litet elverk.

Här njuter vi av en enkel lunchtallrik i solen.

Sen fortsätter arbetspassen. Reglar ska fästas i tak och golv.

Trädgårdskomposten som nu blivit jord ska sållas.

Rensning runt träd och buskar, sen på med ny jord.

Efter en dag med kroppslig slit, vilar vi nu våra trötta kroppar och läskar oss med lite rosévin en öl och lite tilltugg.

Stjärnklar natthimmel med nymåne.

Ny dag, nu ska potatisen i jorden.

Regelstommen börjar ta form.

Väggen under uppbyggnad. Just nu ser det mer ut som spiltor i ett stall. Vi kanske ska ändra inriktning på bygget och erbjuda kringflackande kreatur nattlogi.

Månen kämpar sig uppåt. Nu är den nästan halv.

Det yttre underhåller fortsätter. Här rensas det och beskärs i hallonbuskarna.

Även laduprojektet fortskrider. Innerväggarna börjar komma upp, men vi måste vänta med de avslutande plankorna mot taket, först ska vitt tyg spännas upp. Dessutom börjar virkesförrådet sina, så vi kanske nöjer oss för denna gång.

Komposthögarna vända och den sållade jorden sprids ut i buskarna.

Ett ovanligt ekipage utanför fönstret. En jättestor timmerbil lastad med virke. Det gäller att röja upp i skogen efter stormen Johannes. Här uppe har massor av träd knäckts och ligger som plockepinn på marken.

Virket börjar ta slut, men en golvregel och en till väggen på högersidan räcker det till.

Tarrsängens skåp får en framträdande plats i ladan.

Draperiet under bänken på plats.

Då blir det läge för att åka och hämta ved. 

Hemkomna med ett lass. Dessa två kubik tar vi med till Köpmanholm, vedförrådet börjar sina efter vinterns eldning.

En liten krokus vågar sig upp i gräset.

Höstens sådd av lök och vitlök verkar ta sig fint.

Efter ännu en dag med diverse kroppsarbete blir det en öl med tilltugg utomhus i kvällssolen.

Framåt kvällen fick vi besök.

Nu har en vecka gått och vi har packat ihop för hemfärd. Fortfarande har vi inte bestämt färg på vår ytterdörr. Kan det här vara något?

Färden går söderut. Strax söder om Söderhamn, mycket söder blev det, börjar det snöa. Ymingt snöande ända till Gävle, usch!

Ska det vara så här? Jomenvisst, aprilväder kallas det.

Bilen ser riktigt vintervit ut när vi stannar för lunch.

Resan hem gick utan missöden. På Furusundsvägen var det som vanligt en tävling mot klockan för att hinna med färjan, men det gick att köra fort även med en vedfylld kärra efter bilen, så vi hann med 17.30-turen. Skönt att slippa vänta i nästan 30 minuter. Hemma var det soligt, men svinkallt och blåsigt. Och nu när vi vaknar på söndagsmorgonen ligger det ett vitt täcke över tomten, pust!