söndag 10 maj 2026

Mot Hälsingland igen

Nu drar vi mot norr, den här gången ska det byggas väggar i ladan och dassgolvet ska målas. Sen finns det säkert massa annat som ska fxas.

 
Elvafika strax före påfarten till E4 börjar numera bli obligatoriskt.

Fortfarande massor av vitsippor. Perfekt prydnad på dasset.

Första kvällens matlagning blir enkel. En flankstek får en lätt stekning på murrikkan.

Här hoppas det vilt. Dag två blev det kycklingwok. Maten gör sig bra på den gamla servisen Liljeblå.

Sen börjar arbetet. Först in till Hudik för att hyra ett släp, sedan till bygghandeln för inköp av massa virke till bygget i ladan. Och nu ska allt av släpet och in till byggarbetsplatsen.

Vi bär och släpar.

Sen blir det kapning.

Och jorden ska också skötas. Här planteras det massa frön för riklig blomsterskörd.

De gamla cementrören är inte vackra, men faktiskt rätt ändamålsenliga att odla i.

Sådär, då var det frösått. Nu är det bara att vänta på blomsterprakten.

Nästa uppgift, tvätt av golvet på dasset. Och nu blir det målning.

Den lilla stolen där vi förvarar toapapper får ny färg. Den blir riktigt fin.

Plankhögen förvandlas till väggar i ladan. Nu är de flesta reglarna på plats och de olika utrymmena kläs in med liggande plank. Det här är på väg att bli en liten vedbod. Förrådet av björkved är rätt stort och det behövs under kalla vår- och höstdagar.

Längst in i ladan tänker vi oss ett enkelt sovutrymme för tillfälliga gäster. Reglar och delar av väggbeklädnaden börjar komma på plats.

En dörr in till vedboden fixar vi till av gammalt virke.

Efter en lång dag med hårt arbete behöver våra gamla kroppar lite vila.

Ny dag, arbetet fortskrider, nu börjar vi ana det färdiga resultatet.

Snart helt färdig vägg. Nu blir det lite andra jobb.
Nu är det ordning bland redskapen.
Det blir nog färdigt! Bara de små detaljerna återstår.
Så sant, idag stänger vi arbetslägret för denna gång och drar mot hemmet!

Hemma igen!

Inga kommentarer: