söndag 31 maj 2026

Nästa fest - Eva-Lisa 80, Anna - Pi 60!

Härligt, vilken strålande dag, syrenerna står i praktfull blomning och vi ska göra oss redo för dagens kalas, firandet av Eva- Lisa och Anna-Pi.

 
Hampus står stadig och tar emot gästerna. Kalaset äger rum hemna hos Hampus och Minna som bor i Saltis.

Gästerna samlas, vädret är kanon som synes.

Den snart åttioåriga Eva-Lisa hälsar gästerna välkomna.

Kalaset kan också beskrivas som ett släktkalas. Vi är alla besläktade med varandra, endera på Bosses eller Eva-Lisas sida. Här har vi Petter med sin nya familj, Stina sambo med Petter och de tre barnen Folke och Ingrid och minstingen Alfred som döljer sig bakom Stina. Längst till vänster har vi kusinen Karin.

Småknattarna var snabba att hoppa i poolen. Skön svalka!

Niklas son till Lars längst till vänster, sen har vi Harry och Harry, Petters två barn med Äwe.

Här har vi ett bekant gäng som njuter av mat och dryck.

Eva-Lisa på språng. I bakgrunden ser vi bl a Stig, E-Ls yngre bror. Längst bak har vi IA Stigs sambo.

Gruppbild över festplatsen.

Nu har Frida, dotter till Stig anslutit.

Ser ut som ett par ungdomsbord.

Petter kör en liten dockshow.

Bekanta ansikten.

Hampus säger några fina ord till mamma och syster.

Sen blev det lite idrott.

Anna-Pi vilar och släcker törsten vid poolkanten.

Fridas Joel ansluter. Joel bandagerad efter en fotledsskada.

Linda provar lyckan i idrottstävlingen.

Här har vi Fridas yngste Wilmer, nacken på Esther i fronten.
 
Framåt kvällen börjar festen gå mot sitt slut. Crille, Anna-Pis sambo i svart tröja får äntligen sitta ner en stund och vila. Crille kämpade hårt i köket med matlagning och disk.

Vilken härlig fest, massor av trevliga människor, god mat och svala läskande drycker allt arrangerat i Minnas och Hampus häftiga hus. Men nu börjar vi samlas oss för avsked och kramkalas.

Nu är vi hemma igen, tar det lugnt och gör oss redo för nästa fest, bröllop på Överbovallen.

lördag 30 maj 2026

Kalas igen - Måns firar födelsedagen!

En nybliven femtiotreåring har just nu kökstjänst.

Gästerna börjar anlända till kalaset denna strålande soliga fredagskväll i skiftet mellan vår och sommar.

Lite småtugg innan middagen samsas med presenterna.

 
Samling utomhus för en skål och gratulationer till jubilaren.

Meisan är åter från Köpenhamn. Lite trött idag efter det skriftliga provet i sommelierutbildningen.

Måns och Claudia fixar dricka.

Linus och Linda varvar ner efter en hård dag på arbete och på hemmafronten.

Stig ser ut att vänta på något att dricka.

Samlade för att se Måns öppna presenterna.

Vad är detta, ett inflyttningsbröd! Härligt

En mandolin blir perfekt för kommande tunnskivningar.

Ny tröja, grått verkar vara årets färg.

Far och från Danmark återbördad dotter.

Amanda har kommit hem från jobbet.

Två glada festdeltagare.

...två till!

Det här måste vara en gruppbild. Kristina är fotograf.

Ännu en!

Linus var hungrigast och angrep först buffén. Det verkar som han blir ensam vid soffbordet. Kanske läge för en förflyttning.

Utomhussittarna, lite svalt trots det härliga solskenet.

Ytterligare tre glada utesittande matgäster.

Några valde plats med framförhållning, och njuter därför inomhus av både god mat och behaglig värme.

Är det månne ett monster?

Efterrätten smakade också utsökt. Efter en mycket trevlig kväll med massor av skratt började vi framåt 22.15 bli redo för hemfärd. 

Månen är också full denna vackra stilla försommarkväll.

Nu är vi strax vid Furusund, inga vilda djur siktade och färden hemåt var lugn utan helgfirande fyllon längs vägarna. Att vi sedan fick denna vackra vy vid Eknöbron gjorde inte kvällen sämre. Imorgon drar vi till nya festligheter, denna gång hos Hampus i Saltis, där Eva-Lisa och Anna-Pi ska firas.

tisdag 26 maj 2026

Linda blir 47 - och Meisan 19

Så är det dags igen, ännu en födelsedag. De duggar tätt under våren. Idag blir Linda 47, det ska vi fira!

Även Meisan har nyligen blivit med ännu ett år, och kan nu skrodera med tonårens sista år, nämligen 19. 

Sigge tillhör inte dagens krets av jubilarer. Den unge herrn verkar lite tonårstrött dagen till ära, men lite kökstjänst klarar han ändock av.

Den stolta modern och de två telningarna.

Det bjuds på en italiensk buffé. På terassen njuter vi av ett gott surdegsbröd, delikat paté och andra godsaker. Allt sköljs ned med sval champagne och ett alkoholfritt alternativ.

Ett riktigt bra gruppfoto, alla är med!

Snart dags för presentöppning.

Önskningarna verkar gå i riktning mot hantverk, närmare bestämt möbeltapetsering och naturligtvis alkoholstinna drycker. Fotvårdssalvan är en bonus, dagen till ära.

Nu är vi alla samlade.

Linda verkar ha fått rätt presenter.

Det här är tydligen ett urval av specialnålar som används av de invigda.

Mycket kan man bli glad åt, exempelvis en sax för vänsterhänta.

Linus är idag huvudansvarig i köket.

Dags för Meisan att kliva fram till presentbordet. 

De goda tilltuggen slank ner direkt.

Freja tittar lite uppfordrande på husse och matte. Ska inte jag få något från kalasbordet?

Nu sitter vi till bords och ska hugga in på läckerheterna.

Här har vi ett fat med burrata, nektariner, skinka och tomater, gott! Rostad kapris var en nyhet, med solrosfrön som också besökt stekpannan blev det riktigt gott.

Tyvärr blir det en hel del arbete med disk och rester, men det är bara att kämpa på. Freja hoppas nog på några tappade godsaker på golvet.

Alla mätta och nöjda.

Undrar om det blir någon tårta eller liknande.

De flesta verkar nöjda med ett glas vin.

Freja kryper upp hos Sigge.

Undrar vad mänskligheten gjorde innan telefonerna tog makten över tillvaron.

Vad är detta, en innovation. En liten läckerbit som avslutning, värdinnan avslöjar att godsakerna innehåller lite annorlunda ingredienser. Äggen är ersatta av nötblod, det försämrade inte smaken. Framåt halv tio började det kännas lagom att avsluta kalaset. Vissa har ju arbete den kommande dagen, vissa skolan och ett par ska påbörja resan mot ön och hemmet. Jättetrevlig kväll!

Ny dag, hemma. Blomprakten är överväldigande!