måndag 18 maj 2026

Från Restaurangakademin till Zum Franziskaner

Nu är det dags för Linus att kvittera ut en av sina femtioårspresenter. En matlagningskurs på temat ta tillvara hela djuret, även udda delar som vinormalt undviker. Klockan 9.30 på söndagsmorgonen den 17:e maj anlände vi till Restaurangakademin. Sune får också njuta av Linus sällskap och present,

Här har vi kursledaren Niclas Wahlström, som är känd från diverse kocktävlingar och också som kökdchef för Steam hotel i Västerås. Temat för dagen verkar fokuserat på udda inälvor. Vi börjar med kalvhjärta.

Sen delades vi in i tre matlag och så drog vi igång. Femton glada amatörer tog sig glatt an dagens uppgift. Vi ska i tre kök lags en femrätters avsmakningsmeny på kalvhjärta, kalvbräss, nötblod, kalvkins och kalvtunga. Linus har ansvar för blodet och ska göra blodpudding på kalvblod med asiatisk touch.

Här får vi lite undervisning om hur man tillagar och serverar kalvtungan.

Kalvtungan ska skäras i tunna skivor och serveras med en sallad på bl a spetskål. En smakrik asiatisk dressing täcker salladen.

Nu har blodpuddingsrna bakats, efter lite nedkylning lossnar de rätt så enkelt ur formarna.

Linus läser recept och ska göra i ordning tillbehören till blodpuddingen. Här blir det inga lingon eller vitkålssallad. Här tar vi vattenkrasse, lätt friterad lök smaksatt med chili och för de flesta ett lätt stekt ägg ovanpå allt ihop.

Min bkodpudding var lätt igenkännbar, där saknades nämliget ägget.

Nu är vi redo för kalvkinden som ligger på en bädd av sockerärtor och gnocchi. Till denna rätt en tomatbaserad sås i vilken köttet fick tillagas i tryckkokare.

Här har vi oxkinden redo att avnjutas. Utöver blodpuddingen och kalvkinden åt vi också skivor av grillat kalvhjärta med frisésallad och små gurkor, friterad kalvbräss med en het majonnäs samt den kokta skivade kalvtungan med en asiatisk sallad. En något annorlunda meny, men väl värd att prova. Dessutom hade vi en kul och intressant dag i inälvornas tecken. Nu drar vi mot Zum Franziskaner där vi samlas stora delar av familjen för öl och mat.

Här kommer delar av gänget med tunnelbana.

Nu är alla på plats.

Dsgens matlagare, lätt mätta efter en nätt avsmakningslunch. Men en schnitzel ska väl slinka ner tillsammans med ölen.

Då sitter alla till bords. Nu gäller det att välja vad man vill dricka och äta.

Matilda i högform.

Även Claudia.

Hoppas Linus är nöjd med dagen.

Amanda var det länge sedan vi träffade. Är det därför hon är lite suddig månntro.

Linda med hörlurar.

Måns verkar nöjd, hoppas ölen smakar.

Även den äldste har haft en fin dag med jubilaren.

Kristina och Claudia ser koncentrerade ut.

Nu har schnitzlarna kommit in.

Gänget samlat efter en trevlig sen eftermiddag kväll i gamla stan.

Ännu en gruppbild.

De två systrarna.

Mor och söner.

Inga kommentarer: