onsdag 22 april 2026

En aprilvecka i Hälsingland

Inför den här resan skulle vi inte ha så mycket med oss. Men det lyckades vi ändra på. Vi lånade Måns släp och fyllde hela vagnen med sängar, verktyg, målarfärg, mat och ej att förglömma öl!

I bagageutrymmet var det också packat. Mat för en vecka, diverse prylar och plantor av tomater och luktärtor.

Dags för lunchpaus. Idag har vi övergett mackorna till förmån för tortillas med en fyllning av kyckling i curryröra. Riktigt gott, men själva tillredningen passar kanske inte att göra i framsätet på en bil.

Axmarbrygga ligger stilla och lugn denna vackra vårdag. Några enstaka husbilar har letat sig hit, annars är det tomt.

Framme på Överbovallen, fortfarande lite spridda snöhögar. Stormen Johannes har ställt till stor förödelse. Massor av omkullblåsta träd. Vägen hit upp var tidigare helt blockerad, men nu tar vi oss fram.

Svalt i huset, så det gäller att sätta fyr i kaminen.

Värmen börjar sprida sig i huset, men ute är det svalt. Temperaturen börjar krypa ner under nollan.

Ny dag, strålande väder. Vi trotsar kylan och dukar upp för sillunch utomhus.

Släpet tömt, och lastat på nytt. Nu ska vi till Ulvberget för att tömna ännu ett lass skräp från ladan.

Sen blev det stopp på Byggmax. Virke för bygget i ladan införskaffas.

Dags att lasta av. Långa tunga brädor.

Fortfarande har vi ork. Men efter arbete behöver vi välförtjänt vila.

Sista plankorna bärs in.

Undrar om detta räcker. Imorgon drar vi igång.

Vacker nymåne.

Nästan lite idylliskt när vi går ut på kvällens kissrunda.

Perfekt med en riktig kapsåg. Om man saknar el är det trevligt med hjälpsamma grannar som lånar ut ett smidigt litet elverk.

Här njuter vi av en enkel lunchtallrik i solen.

Sen fortsätter arbetspassen. Reglar ska fästas i tak och golv.

Trädgårdskomposten som nu blivit jord ska sållas.

Rensning runt träd och buskar, sen på med ny jord.

Efter en dag med kroppslig slit, vilar vi nu våra trötta kroppar och läskar oss med lite rosévin en öl och lite tilltugg.

Stjärnklar natthimmel med nymåne.

Ny dag, nu ska potatisen i jorden.

Regelstommen börjar ta form.

Väggen under uppbyggnad. Just nu ser det mer ut som spiltor i ett stall. Vi kanske ska ändra inriktning på bygget och erbjuda kringflackande kreatur nattlogi.

Månen kämpar sig uppåt. Nu är den nästan halv.

Det yttre underhåller fortsätter. Här rensas det och beskärs i hallonbuskarna.

Även laduprojektet fortskrider. Innerväggarna börjar komma upp, men vi måste vänta med de avslutande plankorna mot taket, först ska vitt tyg spännas upp. Dessutom börjar virkesförrådet sina, så vi kanske nöjer oss för denna gång.

Komposthögarna vända och den sållade jorden sprids ut i buskarna.

Ett ovanligt ekipage utanför fönstret. En jättestor timmerbil lastad med virke. Det gäller att röja upp i skogen efter stormen Johannes. Här uppe har massor av träd knäckts och ligger som plockepinn på marken.

Virket börjar ta slut, men en golvregel och en till väggen på högersidan räcker det till.

Tarrsängens skåp får en framträdande plats i ladan.

Draperiet under bänken på plats.

Då blir det läge för att åka och hämta ved. 

Hemkomna med ett lass. Dessa två kubik tar vi med till Köpmanholm, vedförrådet börjar sina efter vinterns eldning.

En liten krokus vågar sig upp i gräset.

Höstens sådd av lök och vitlök verkar ta sig fint.

Efter ännu en dag med diverse kroppsarbete blir det en öl med tilltugg utomhus i kvällssolen.

Framåt kvällen fick vi besök.

Nu har en vecka gått och vi har packat ihop för hemfärd. Fortfarande har vi inte bestämt färg på vår ytterdörr. Kan det här vara något?

Färden går söderut. Strax söder om Söderhamn, mycket söder blev det, börjar det snöa. Ymingt snöande ända till Gävle, usch!

Ska det vara så här? Jomenvisst, aprilväder kallas det.

Bilen ser riktigt vintervit ut när vi stannar för lunch.

Resan hem gick utan missöden. På Furusundsvägen var det som vanligt en tävling mot klockan för att hinna med färjan, men det gick att köra fort även med en vedfylld kärra efter bilen, så vi hann med 17.30-turen. Skönt att slippa vänta i nästan 30 minuter. Hemma var det soligt, men svinkallt och blåsigt. Och nu när vi vaknar på söndagsmorgonen ligger det ett vitt täcke över tomten, pust!

Inga kommentarer: