lördag 13 juni 2026

Nu är det nog sommar!

Hemkomna igen efter en hälsingevecka med fest och mer eller mindre framgångsrikt arbete. Trädgården står i praktfull blomning. Aklejan har slagit ut i mångfald.

Alliumbollar, just verkar den dominerande färgtonen gå åt lila.

Vallmo på gång. Här ser det ut som det orangefärgade tar över.

Mer akleja, här i vitt.

Trädgårdens äldsta rhododendron, som får stå ut med en placering i solsken, blommar också, självklart i den lila färgskalan.
Vi bryter av med några vita rosor.

En rosa knopp.

Minisyrenen håller stilen och ansluter till de lila.

 Sen blir det flera aklejor, här i vackert mörkblått.

Ännu en vit.

Det blommar i odlingslådan med smulbär, snart kan vi plocka till morgonfilen. Spännande att se om vi får någon lök i år. Blasten verkar frodig.

Prästkragarna slår ut, massor av vackra vita blommor. Dessa sprider sig ymnigt över trädgården.

Även vattnet och himlen är lugna och vackra. Snart är vi framme vid årets ljusaste dag.

Inte illa!

Snart kan vi börja plocka in luktärtor. De växer snabbt upp för spaljén.

Aklejan vill vara med även i närheten av grönsakerna.

Löken ser ju lite spretig ut.

Luktärtor längst fram och tomater i det lilla växthuset.

Ny dag - en gammal skötbåt tuffar förbi.

Rex verkar vara på plats varje helg. Skönt att slippa se den nytillverkade containern Yxlan störa vyn.

Middag i solskenet äter vi naturligtvis på lilla verandan.

Inga kommentarer: