fredag 12 juni 2026

Arbetslägret är öppet igen!

Nya idéer, järnen som den gamla spaljen var förankrad i har fått en ny användning. Först tänkte vi gräva upp dem, men snabbt insåg vi att det var ett rätt jobbigt beting. Nu har vi fått en ny idé, de får bli fästen för de långa störarna som humlen ska klättra på. Perfekt, eftersom Bengt hade massa störar över från sitt gärdesgårdsbygge. Nu gäller det att kunna skilja på våg och lod så borrhålen hamnar rätt.

Nåsta fas är att gräva hål för humleplantorna. Enligt instruktionen ska visst hålen vara 40 cm djupa med en diameter även på 40. 


Det är tungt med trädgårdsarbete. Hålen grävda, gödslade, så nu åker humleplantorna ner. Den sort vi valde heter Korsta och härstammar från Sundsvall, lokalproducerat med andra ord! Det ni, teoretiska miljömuppar från Södermalm, hoppa i komposten!

Tre plantor ska jordfästas.

Vilken blomprakt och vilka färger! Växande underverk på vår tomt. En praktfull Iris, undrar av vem och när den planterades?

Vila härliga grannar vi har, Siv och Bengt är också nyinflyttade på Vallen sen några år. Bengt far som en alert bergsget på tak och längs väggar och huset blir fantastiskt fint. Att vi dessutom då och då blir inbjudna på gofika gör det hela ännu bättre.

Åter till arbetet. När vi kom upp senast och skulle ta oss an bygget av sovpörtet igen, konstaterade vi att några illasinnade satar tagit sig in i ladan och spillt sina exkrementprodukter över sängram och golv. Sådant kan vi naturligtvis inte leva med. Våra misstankar riktade sig mot vallens fladdermuskoloni, men vår granne Håkan var säker på att vi definitivt inte ska skylla skadan på dessa lustiga väsen. En mer professionell gissning landade i svalor, som tagit sig in i ladans många håligheter och under flykt tömt tarmen vidlyftigt. Detta problem mådte elimineras! Håligheterna ska så gott det nu går tätas, med plankor, stålnät och om inget annat hjälper fogskum. Så till verket!

Röjning utomhus är också angeläget för att vi ska trivas i ordning och reda. Här får grästrimmern jobba under Kristina fasta grepp. 
Lite energi behöver vi fylla på.

Åter till arbetet; Erika och Christer har fått ett par tomatplantor av oss. Jordfästning ingår!

Det växer snabbt häruppe, potatisen har kommit upp riktigt fint, och nu är det dags för kupning.

Det här är en vallmo som emigrerat från Köpmanholm.

Nu börjar allvaret, tömning av latrinen!

Tunnan urplockad ur dasset och utan incidenter transporterad ner i skogsbrynet till det eleganta kompostkärlet.

Det här har vi åstadkommit under det senaste året. Nu börjar vi med ett tomt kärl.

Tätningsarbetet fortsätter. I hålen runt den stora stocken i taknocken fanns det ett hål, som ser ut att ha varit ingångsdörr för de skitande flygarna. I med ståltrådsnät och fogmassa i mängd!
 
Tätningen färdig för stunden nu hoppas vi att vi slipper mer fågelspillning inomhus. Nästa uppgift är att få den gamla dörren att passa i den nya boddelen i ladan.

Äntligen något som är färdigt. Kristina har klippt allt gräs, klart med trimmern, rensat ogräs och snyggat till det runt alla buskar. Efter ett tungt beting med massor av svett, ond rygg och värkande knän är det färdigt för denna gång. Och resultatet är ju perfekt! Tyvärr är det inget engångsjobb, det lär vara uppvuxet igen när vi kommer åter om några veckor. Men det bryr vi oss inte om, nu är det perfekt!

Även ladan är upprensad. Nu känns det bra och nästa gång kan vi nog slutföra jobbet. Sen har vi förmodligen en riktigt trevlig extra sovplats och möjlighet att äta med gäster även om regnet strilar ner.

Nu är vi redo för hemfärd!

Inga kommentarer: